Det er svært at komme uden om når man taler om 1940erne – Ja, selv indretningen i hjemmet var også præget af det. Vi taler selvfølgelig om 2. Verdenskrig, der fyldte rigtig meget i folks bevidsthed.
Genbrug blev derfor nøgleordet i rigtig mange hjem, da der skulle findes en løsning til indretningen i det nye børneværelse, eller når stuen skulle laves om. Indretningen var derfor ikke altid sammenhængende i stil og farve, men blev mere sammensat af hvad der var muligt – og så fik man det bedste ud af det.
I dag er vi stadig meget glade for genbrug og mixer gerne forskellige stilarter med hinanden. Aldrig besøger vi små lokale loppemarkeder så meget som vi gør i dag, i håbet om at finde det antikke og det lidt skæve, der ikke kan købes i bolighusene.
Men samtidig var 1940erne også en tid, hvor klassiske designs blev udformet af blandt andet Jens Risom, George Nakashima og hvor vi så småt begyndte at stifte bekendtskab med Hans J. Wegner.
Jeg er gået tilbage i tiden og fundet tendenser fra 1940erne frem. Mange af dem holder stadig den dag i dag og har nærmest fået en renæssance i nye og forfriskende udgaver. Stjæl stilen og byg din egen tidslomme i dit hjem uden det behøver at være forfalden eller støvet at se på.
I de finere familier, var det ganske almindeligt at finde kongelige porcelænsfigurer placeret synligt på kommoder rundt omkring i hjemmet. Det var ofte symbolske og kristne figurer man havde arvet eller fået i bryllupsgave. I dag ser man dem stadig. På billedet her ses porcelænsfigurer fra Royal Copenhagen der hver symbolisere et stjernetegn. Alle figurerne er nøgne og i en menneskelig skikkelse. Til forskel fra 1940erne, ville man dengang aldrig se nøgne og blottede figurer stående i stuerne. Men i dag har man et langt mere naturligt forhold til den blottede menneskekrop, og ser i højere grad det skulpturelle i figuren.
Det klassiske bornholmerur stod i rigtig mange hjem. Det var ikke bare et klokkeværk, men et møbel i sig selv. Gerne med flotte og snoede udskæringer der gjorde den dekorativ at kigge på, samtidig med at den havde funktionen at kunne vise tiden. I dag ser vi sjældent et bornholmerur, men på billedet her har man leget med idéen og lavet sit eget bornholmerur i skikkelse af Big Ben fra London.
I krigstiden var det nødvendigt at tænke praktisk. Derfor var der også vendetæpper i rigtig mange hjem, så der var mulighed for at vende tæppet rundt, hvis det blev slidt på den ene side. I dag bruger man stadig flittigt muligheden at vende noget rundt, med en dominerende farve på hver sin side. Eksempelvis har HAY her lavet en plaid i de rødlige og violette farver, hvor den grå farve fylder på den ene side, mens de stærke farver får lov at bryde frem på den anden. Det er både sjovt og praktisk på samme tid. Et fedt koncept som vi kan takke de hårde krigstider for.
Mørklægningsgardiner har en hel anden funktion i dag end i 1940erne, og heldigvis for det! Men rigtig mange synes også at mørklægningsgardiner bare ikke er flotte at have hængende, og jeg vil give dem fuldstændig ret. Men jeg har set enkelte undtagelser, for det kan faktisk gøres elegant. På billedet ses en transparent mørklægning der gør den knap så hård at se på, men stadig holder samme funktion.
Praktisk set, er det en fantastisk ting at have hængende i boligen, hvis man gerne vil kunne sove længe, eller se en god film på alle døgnets 24 timer.
Kinastolen designet fra Hans J. Wegner i 1945 er stadig en klassiker mere end 70 år senere. Men det tog også Wegner fire udgaver af selv samme kinastol, før den endelige kinastol stod færdig. Der blev brugt tid på at udforme det helt korrekte ryglæn såvel som stoleben, så stolen stod helt skarp. Netop derfor tror jeg, at Kinastolen i dag fortsat er et af de populære klassiske møbler. Et møbel, der både er smuk og æstetisk at se på men samtidig også behagelig at sidde i.
Den amerikanske møbelsnedker Georg Nakashima var manden bag den kendte Straight Chair og Splay-Leg Table fra 1946. Ligesom Wegner, var han også inspireret af østen når han skulle designe nye møbler. Det stilrene look er både minimalistisk og samtidig tidsløse der gør, at det i dag stadig står i rigtig mange hjem. Det kunne lige så godt være noget, der var designet i går.
Denne stol er en stol rigtig mange kender til. Påfuglestolen af Hans J. Wegner. Stolen var som udgangspunkt et udtryk af den klassiske Windsorstol, men Wegner opgraderede den i en hel ny form i 1947. Den svungne ryg er med dens udformede stave et udtryk for en særlig ergonomisk æstetik. De flade dele i ryggen er placeret der, hvor skulderbladende rører ryggen på stolen. Ganske smart. På billedet er der brugt en mørk træsort til armlænene, der giver stolen et helt nyt udtryk, og får lov at skille sig ud fra resten af rummet. Hvis du gerne vil gøre stolen lidt mere personlig, kan du altid ligge nogle puder i stolen, så den får noget mere farve og karakter.