Du kan sagtens stadig lade dig inspirere af datidens mange tendenser i hjemmet når du står og skal indrette din bolig i dag, på trods af vi snart skriver år 2017.
I 1930erne oplevede man nogle hårde år med dårlig økonomi og høj arbejdsløshed. Det var derfor vigtigt dengang, at man havde nogle solide møbler, der kunne holde til noget. Man så ofte tunge træmøbler med flotte og dekorative udskæringer, inspireret fra renæssancen. Stolene blev betrukket med læder der var slidstærk og gerne i en mørkere tone.
Stuerne blev pyntet med små krukker og askebægre, men også med kongelige porcelænsfigurer hvis man havde råd til det. I arbejderklassen var derimod amagerhylden populær. Den havde ofte samme små udskæringer rundt i kanten, som også kommoderne havde. Møblerne måtte gerne passe sammen, hvis det var muligt.
Det var også en tid, hvor hele familien samlede sig foran radioen, for at kunne høre Christian d. 10 tale til det danske folk eller de daglige nyheder. Dengang var radioen i centrum, og lige som i dag med fjernsynet, var radioen ofte placeret strategisk, så alle havde mulighed for at lytte med.
Tæpperne var ofte vendetæpper, så man kunne vende tæpperne om når man var træt af den ene side. På væggene rammede man ofte forsider fra magasiner ind med billeder af den kongelige familie. Men senere hen i 1930erne begyndte man også at have billeder af familien hængende.
I dag ser man stadig at møbler gerne må være af godt håndværk. Nogle af møblerne må gerne kunne holde op til 30 år, men til forskel fra dengang, går man i dag langt mere op i, hvordan man kan give det gamle møbel et nyt look, ved bare at tilføre det noget nyt. I dag er præfabrikerede møbler også langt mere holdbare end de var tidligere, og det er nu muligt at kunne få sig et ordentligt bord for rimelige priser.
I dag er vi stadig vilde med hylder! Det er ikke nødvendigvis af praktiske årsager en hylde er sat op, men her ynder vi at have mulighed for at sammensætte små stilleben op, der tilfører et visuelt, lækkert univers der er dekorativt og samtidig personligt at kigge på.
Kendte designere fra 1930erne var især Kaare Klint, der bl.a. designede ”Kirkestolen” som man ofte ser i Danmarks kirker, også stadigvæk i dag. Men også udenlandske designere gjorde sig godt. Bl.a. Ludwig Mies van der Rohe, Alvar Aalto og Jean Prouvé der alle sammen var kendte inden for især møbeldesign.
Stolen her bliver kaldt ”Safaristolen” designet af Kaare Klint i 1933. Med den enkle funktionalitet er den blevet en sand moderne klassiker, og ses stadig i mange hjem i dag. Her ser man hvordan fokus på det solide håndværk går igen i designet. Safaristolen er et af de første “byg selv” møbler som er blevet lavet, der kan samles og skilles ad uden brug af værktøjer.
I 1930erne begyndte det at blive normalt med billeder hængende af familien. Dengang var billederne typisk meget neutrale og taget hos en fotograf. I dag ynder man stadig at have familiebilleder oppe, men her må der gerne udstråles en personlighed eller en karakter, der er typisk for familiemedlemmet. Derudover er møbler i lækkert læder stadig meget anvendelig, og som her, er der blot tilført en pude, for at gøre den moderne igen.
Dengang var det meget populært at have religiøse symboler eller personer stående i træ til at dekorere hjemmet med. I dag kan vi stadig godt lide at have træfigurer stående, dog af en lidt anden slags. Kay Bojesen aben er om noget populær igen i de små danske hjem. Men også Kristian Vedel’s fugle i træ er sjove.
Selvom det især var i 1930erne man hørte radio, så er radioen bestemt ikke glemt i dag. Vi er faktisk lidt vilde med retrolook til radioen, fordi det er et autentisk og originalt medie. I dag vælger mange at have en stående på både badeværelset og køkkenet, måske for at kunne klare sig lettere igennem opvasken?
Faktisk helt frem til 1940erne var kollektionen fra Madam Blå rigtig populær i de danske hjem. Mange har måske stadig noget af det stående derhjemme? Men ofte var hele køkkenet designet efter kollektionen, og derfor så man ofte køkkener i blå, så det matchede. I dag er blå stadig en super flot farve til køkkenet, og står rigtig godt til en bordplade i træ, da den blå farve godt kan virke kold, hvis ikke det hyggelige fra træet spiller op imod.
Her er en nyfortolkning af den klassike amagerhylde lavet af Hjuler.Design. En fed nyfortolkning, hvor man stadig har de ikoniske tre hylder i forskellige længder, men sammensæt på en hel ny måde, der giver en meget mere let fornemmelse i forhold til den klassiske amagerhylde.
Stolen her er den klassiske ”Cité armchair” designet af Jean Prouvé i 1930 i forbindelse med en konkurrence. Dengang så man den ofte lavet i læder og stål, fordi det skulle være en stol der kan holde til noget. I dag kan den også fås i stof og med ekstra nakkestøtte, der gør den mere behagelig at sidde i.
Vasen til højre er en ægte klassiker fra 1936. ”ilttala Alvar Aalto vase” designet af Alvar Aalto. Her er den sammensat i en smuk stilleben med den orange farve i fokus. Den er særlig karakteristisk med sine bølgede forme, der er inspireret fra havet.